Gospel, Nature, Big Breakfasts and 9/11 Memorial

5 november 2019 - New York, New York, Verenigde Staten

Bonjour, halli hallo everyone!

Ja ja we horen naast Engels tegenwoordig ook veel Frans en Duits om ons heen in deze fantastische wereldstad. We zijn er zondag op uit gegaan om een kerkdienst te bezoeken. En waar in Nederland de kerken leeg lopen, moesten we hier netjes achter in de rij aansluiten. Terwijl de vaste kerkgangers van de vorige kerkdienst naar buiten kwamen, stonden wij te wachten in de rij om naar binnen te mogen. Toen we eenmaal naar binnen mochten, werden we naar het balkon geleid. We mochten niet tussen de vaste kerkgangers in zitten maar moesten als toeristen op het balkon plaats nemen. De andere mensen in de rij namen overal foto's en video's van de kerk en de kerkdienst. Dit was niet helemaal wat we ervan hadden verwacht. Vervolgens kwamen er wat mensen langs die ons dingen uitlegde over het gebruik van telefoons en het toilet tijdens de dienst. Het voelde een beetje als een show. Maar toen de muziek eenmaal begon en de band samen met de rest van de gemeente God begon te aanbidden met luide muziek, gedans en geklap, werd ik (Eefke) meteen enthousiast en wilde ik spontaan opstaan om mee te doen. Ik vond het toch wat ongemakkelijk aangezien ik waarschijnlijk tussen allemaal toeristen zat waarvan ik niet zeker wist of ze ook Christen waren. Maar toen iemand ons aanmoedigde om lekker mee te doen, hield ik mij niet tegen en stond ik op om enthousiast mee te gaan in de aanbidding. Toen de aanbidding ten einde kwam, kwam de collecte en daarna de preek. Al met al was het een bijzondere ervaring!

Na de kerkdienst hebben we de meest vette pizza allertijden naar binnen gewerkt en daarna zijn we richting Central Park gelopen. We vonden het heerlijk om even het gevoel te hebben dat je midden in de natuur loopt, maar na een kwartiertje hoorden we geschreeuw en stampende voeten. En daar zagen we hordes mensen aankomen. De één was nog vol energie aan het rennen en de ander zag je uitgeput de laatste kilometer sjokken. Wat was er aan de hand? De jaarlijkse New York Marathon! Mensen overal vandaan kwamen naar New York om de marathon te lopen. Superleuk om al die joelende mensen langs de kant van de weg te zien en ontzettend veel respect voor de mensen die er aan meegedaan hebben. Ook hebben we de Bethesda fountain bekeken die bekend is van nogal wat series en films. Maar de marathon zorgde er wel voor dat we op zoek moesten om op een creatieve manier uit Central Park te komen. Na de rust van Central Park hebben we nog een gratis (jaja alles wat gratis is daar kun je ons vinden) gondel genomen naar het Roosevelt Island. Het was fantastisch om vanuit deze gondel de stad donker te zien worden. Eenmaal op Roosevelt Island had je weer een prachtig uitzicht op de skyline van New York. Ik (Eefke) waagde mij in een onmogelijke positie om een foto te maken met als resultaat dat ik uit mijn broek scheurde. Dit hilarische ongemakkelijke moment werd natuurlijk vastgelegd.

Vandaag hadden we weer een drukke dag voor de boeg. We zijn begonnen met een typisch Amerikaans ontbijt bij Kellog's diner. Vol enthousiasme koos ik (Eefke) lekker wat dingen van de grote menukaart die we aangereikt kregen. Maar blijkbaar hadden mijn ogen meer honger dan mijn maag want ik kon al dat eten niet op. We kregen een stapel pancakes die er voor zorgde dat we weer 10 kilo aankwamen. Maar het hoorde allemaal bij de Amerikaanse ervaring.

Na het overheerlijke ontbijt vervolgden we onze weg naar het 9/11 memorial museum. Dit was ontzettend indrukwekkend om mee te maken en het begon al buiten het museum. Het monument met alle namen was bizar om te zien. En toen we eenmaal binnen waren liepen we onder de grond en zag je dus het monument van onder af en liepen we dus eigenlijk onder de plek door waar 20 jaar geleden de Twin Towers nog stonden. Je zag brandweer wagens en stukken staal die helemaal verwrongen waren. Je zag de foto's van alle mensen die omgekomen zijn. En toen we daarna het memorial museum inliepen hoorde je allemaal sirene's om je heen en het nieuws van 11 september 2001. Voor je gevoel maak je het dus weer een heel klein beetje mee, maar met nadruk op een heel klein beetje. Het is gewoon bizar wat er op die dag is gebeurd en het voelt dus heel gek om daar dan nu te lopen.

Na de 9/11 memorial hebben we even tijd genomen om het nieuwe one world trade center te bewonderen en daarnaast ook gewoon alle andere hoge gebouwen. Eefke en ik (Hanneke) besloten om deze keer geen geld uit te geven om ook echt een toren op te gaan, alleen er langs lopen is al bizar. Na de foto's gemaakt te hebben besloten we naar de meest bekende brug te gaan van New York: De Brooklyn bridge. We liepen eerst naar het park om de brug te zien en de fantastische skyline van Manhattan die gewoon niet verveeld. Toen we in zagen dat we hier tijdens het golden hour waren besloten we om zo snel mogelijk naar de Brooklyn Bridge te wandelen. Het was een race tegen de klok, maar wat was het ontzettend cool om op deze brug te wandelen met de skyline op de achtergrond en het vrijheidsbeeld in de verte waar ook de zon ondergaat. We zijn alleen wel bijna omver gereden door fietsers die daar luid bellend en vloekend over de brug heen fietsen en niet het meest goede humeur hebben. En na weer 100 foto's verder konden we weer tevreden in een te volle metro richting ons hostel gaan waar we onze zelfgekochte salade konden eten.

Morgen weer een nieuwe dag met greenwich en hopelijk een waanzinnige broadway show.

1. B.H de Groot:
    5 november 2019