The hostel that never sleeps

2 november 2019 - New York, New York, Verenigde Staten

Aloha daar zijn we weer om jullie te laten weten dat we veilig zijn aangekomen.

Mirthe is met haar vriend in New York, dus die zullen zelf gaan schrijven als ze daar tijd voor hebben. Eefke en ik (Hanneke) liggen uitgeput in ons hokje van 1,5 meter bij twee meter en we hebben dus al creatief moeten nadenken hoe we onze koffers hier in kwijt konden, zodat we er ook nog kleren uit kunnen halen. Daarnaast heb ik (Hanneke) prima kunnen slapen, maar Eefke heeft wakker gelegen van twee snurkende buurmannen. Onze verwachtingen waren wat anders van dit hostel, maar we hebben al weer helemaal dubbel gelegen om de situatie waarin we ons nu weer bevinden. We dachten namelijk een privékamer te hebben en in theorie is dit ook wel waar, alleen de muren lopen niet door tot het plafond waardoor we dus eigenlijk met iets van 50 mensen op de derde verdieping liggen en we elkaar allemaal kunnen horen. Het hostel dat nooit slaapt in de stad die nooit slaapt. Een complete ervaring maar allemaal ten goede van de ontwikkeling van onze culturele flexibiliteit.

Maargoed we hebben er alweer anderhalve dag op zitten en in die 36 uur hebben we wonderlijk waar Times Square al twee keer bezocht. Je bent vooral gefocust op het ontwijken van mensen en als ik dan af en toe even om me heen kan kijken, krijg ik bijna een hartverzakking van de stroom die wordt gebruikt voor alle schermen en de bijna ongelukken die ik (Hanneke) zie gebeuren. Ik zie mezelf telkens achter het stuur zitten en ik krijg het er spontaan warm van. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat er dus ook mensen zo dapper zijn om te gaan fietsen in deze drukke stad. Je zou het niet verwachten maar ze hebben zelfs groene fietspaden aangelegd zodat deze mensen toch nog een soort van veilig door de stad komen. Ik (Eefke) was er zeer van onder de indruk.

De eerste attractie waar we naartoe zijn gegaan was Chinatown. We kwamen de metro uit en we hadden het idee dat we eerder in Hong Kong waren beland dan in New York. Uiteindelijk zijn we een random restaurant in gelopen en hebben we bijzonder Chinees eten gegeten. De mensen om ons heen hadden meteen geen trek meer toen ze zagen hoe wij het eten naar binnen aan het werken waren. Eefke kon zelfs een fontein van soep veroorzaken. Een mes kennen ze hier niet, dus dat is waar het fout ging. Ik (Eefke) begrijp niet hoe Aziaten met stokjes zulke noodle soep naar binnen kunnen werken zonder daarbij te morsen. Ik concludeer hierbij dat dit eten niet geschikt is voor een eerste date. Daarna zijn we dus voor het eerst naar Time Square gegaan in de avond, maar als je daar loopt heb je niet het idee dat het avond is, zoveel licht geven de schermen.

En toen brak onze tweede dag aan in New York. De wijk Brooklyn stond op het programma en we vonden het fantastisch om door deze buurt heen te lopen. Het bruist van creativiteit als je kijkt naar de streetarts en de grafitti en ook de winkeltjes zijn ontzettend leuk. Het binnenlopen bij een tweedehand winkeltje kon natuurlijk niet ontbreken, maar we moeten het doen met kijken kijken niet kopen, aangezien onze koffers al bom en bom vol zitten. Maar alsnog is het heerlijk om de sfeer van de buurt te proeven. Aan de rand van Brooklyn zijn we nog naar een park geweest waar in de zomer normaal gesproken de Brooklyn flea market is. Hier hebben we genoten van het uitzicht en het heerlijke weer!

Eefke en ik (Hanneke) waren lekker flexibel vandaag en nadat we een tijdje in Brooklyn hadden doorgebracht besloten we om de gratis ferry te nemen naar Staten Island. Inmiddels lukt het aardig om ons te verplaatsen met de subway door New York. Ik (Eefke) kan mijzelf inmiddels een echte navigator noemen en met een beetje hulp van Googlemaps kwamen we al snel bij de plek waar de ferry samen met honderden andere touristen op ons stonden te wachten. We vonden het allebei niet nodig om het vrijheidsbeeld van dichtbij te bewonderen voor veel te veel geld. We deden het heerlijk op de studentenmanier. Na alle gasten afgeschud te hebben voor de dure tours vonden we de gratis ferry. We hadden een fantastisch uitzicht op de skyline en ook het vrijheidsbeeld hebben we kunnen bewonderen. Eenmaal weer terug aan wal kwamen er weer allerlei mensen op ons af die van alles aan ons vroegen. In eerste instantie was ik (Eefke) geneigd deze mensen te ontwijken aangezien het leek alsof ze van alles van ons wilden, maar uiteindelijk bleek dat ze alleen maar wilden helpen. Misschien is toch niet iedereen hier zo gericht op het hebben van geld.

Nadat we weer terug waren besloten we op zoek te gaan naar goedkope tickets voor Broadway, maar waar je deze tickets ook haalt het is gewoon prijzig. Zelfs de last minute tickets zijn DUUR..... Net zoals zo'n beetje alles duur is (behalve dan de gratis ferry). Toen we deze prijzen hadden gezien besloten we voor een skere maaltijd te gaan die we kochten bij de supermarkt. Magnetronmaaltijd 1 hebben we dus heerlijk naar binnen gewerkt in het hostel. En daarna kwam het meest bevrijdende moment van de dag........... Schoenen uit en niks meer hoeven in ons 5 vierkante meter hokje!!!!

1. B.H de Groot:
    3 november 2019
    Prachtig verhaal, ik zie jou aankomst met plezier tegemoet. Wees voorzichtig.O en O