Ceramics, Dutch Pancakes and Prison

26 oktober 2019 - Sioux Center, Iowa, Verenigde Staten

Hi People,

Elke week als we weer een blog hebben geschreven, kunnen we niet bedenken waar onze volgende blog over zou kunnen gaan. Maar wonderlijk waar beleven we toch elke week weer nieuwe dingen in de midwest tussen de maisvelden.

Dit begon op dinsdag toen Eefke en ik (Hanneke) naar de ceramics night gingen om met klei mooie dingen te maken. We hadden beschikking over en wat ouder instrument die de pottenbakker gebruikt. Dus we moesten zelf dat ding draaiende houden. We hadden er dus een goeie work-out aan en we begonnen enthousiast met klei te smijten. Daarna begon het vele draaien en het lukte aardig goed om een schaaltje te maken. Maar eigenwijs als ik soms kan zijn, vond ik dat ik het schaaltje nog iets dieper moest maken. Dit resulteerde in een mislukking waardoor ik weer opnieuw kon beginnen. Nu denk je misschien, die fout gaat ze niet nog eens maken, maar 5 minuten later had ik weer een mislukt schaaltje. Drie keer is scheepsrecht en onder het motto: drie keer is scheepsrecht probeerde ik het nog een keer. Ik zeg wel dat ik het heb gedaan, maar eigenlijk was het Rachel die het complete schaaltje voor mij heeft gemaakt. Er staat dus nu een creatie van mij, maar er is een grote kans dat die alsnog explodeert in de oven, vanwege een klein scheurtje. Plezier heb ik er in elk geval wel aan beleefd, maar een mooie creatie zullen jullie in Nederland niet te zien krijgen.

En zoals klei in de hand van de pottenbakker, zo was klei in de hand van Eefke een iets minder mooie creatie. Ook ik (Eefke) ging aan de slag met het maken van iets van klei. We moesten eerst even wachten voordat we gebruik konden maken van het wiel dus ik besloot een creatie zonder het wiel te maken. Dit werd een trofee met het nummer 1 er op. Aangezien de werkstukken op een ander moment worden afgemaakt heb ik mijn creatie gedoneerd aan Sunbin, een Koreaanse student. Hij heeft de eer mijn werkstuk af te maken en te glazuren. Vervolgens mocht ik ook een kopje maken van klei met het wiel. Sarah hielp me met de eerste stappen en ook Rachel gaf goede aanwijzingen. Dit resulteerde in een prachtig gefabriceerde homp klei in de vorm wat leek op een kopje. Ook dit prachtige werkstuk heb ik gedoneerd aan Sunbin die het af mag maken.

Na het kleien ging ik (Eefke) door naar het volgende creatieve onderdeel van die avond, het wekelijkse swingdansen. Hier heb ik zowaar de mannenpartij geleerd dus nu kan ik iedereen in mijn omgeving Swingdance aanleren, zowel de mannen als de vrouwen, dus Nederland, pas maar op!

Op dinsdagavond had ik (Mirthe) zoals gewoonlijk weer Bella Voce. We zijn sinds vorige week begonnen met kerstliederen. Zo hebben we deze week geoefend met Stille Nacht. Deze zingen we alleen niet in het Engels, maar het eerste couplet zingen we in het Duits. Wat best wel hilarisch is, want de Duitse uitspraak is voor veel Amerikaanse studenten erg lastig. Daarnaast zingen we een lied in het Slovaaks en een lied in het Latijns/Duits. Dit levert af en toe hilarische uitspraken en moeilijkheden op. Ook zingen we een lied over de 12 dagen na kerst. Dit heeft alleen niet een gelukkig einde voor alle cadeautjes die ze heeft gekregen in het lied de 12 dagen van kerst. Het is een makkelijk lied om te zingen, maar moeilijk om serieus te blijven om te zingen.

Elke dinsdag en donderdag hebben we natuurlijk ook stage en ik (Eefke) geef nog steeds elke week een les over de Nederlandse cultuur. Inmiddels heb ik al behoorlijk wat aspecten behandeld maar de klederdracht en de klompendans had ik nog niet gehad dus die heb ik uitvoerig besproken en natuurlijk ook aangeleerd. Niet dat ik zelf de klompendans zo goed kon maar dat maakte niet uit. De kinderen vonden het fantastisch! Ook hebben we het koningshuis en het volkslied behandeld wat de kinderen erg interessant vonden.  Van het volkslied begrepen ze niet zoveel. Als afsluiting van de les mochten de kinderen koning Willem Alexander en koningin Máxima kleding geven door te tekenen wat ze hilarisch vonden. Al met al weer culturele ervaringen!

Op donderdagavond hadden we met ons gastgezin afgesproken dat we voor hun pannenkoeken zouden bakken. Nu zijn ze alleen momenteel op dieet, dus hebben ze niet veel van de pannenkoeken geproefd. Maar met onze pannenkoeken mix, eieren, melk en ingrediënten voor op de pannenkoeken gingen we vol goede moed die kant op. Daar aangekomen kregen we een wijntje aangeboden en stond er een bordje met kaas en worst wat we tijdens het bakken mochten opeten. Dus we begonnen vol goede moed aan het bakken van de pannenkoeken. Hanneke en ik (Mirthe) wisselde het af en toe af en Eefke stond ondertussen heerlijk te kletsen met ons gastgezin. We hebben gewone pannenkoeken gemaakt, pannenkoeken met kaas en pannenkoeken met kipfilet en kaas (we hadden geen ham, dus het werd kipfilet, wat verassend erg lekker was). Aan het einde heb ik (Mirthe) mijn skills nog even laten zien met het in de lucht gooien van de pannenkoek met de pan. Dit ging gelukkig goed. Ons gastgezin heeft als nog een gewone pannenkoek en een pannenkoek met kipfilet en kaas geproefd en ze vonden het allebei erg lekker. De rest van de pannenkoeken waren ook goed te doen en we zaten dan ook goed vol aan het einde. De maaltijd hebben we afgesloten met koffie/thee en een stroopwafel.

Op vrijdagochtend zijn we, Hanneke en ik (Eefke) met Timothy van Soelen mee geweest om verschillende scholen te bezoeken. Het leek ons erg interessant om de verschillen tussen een public en een private school te zien. Sioux Center Christian is een private school en die hadden we nu wel gezien, dus nam Timothy ons mee naar Kinsey Elementary School. De president van de school gaf ons een tour door de school en we mochten in verschillende klassen kijken wat erg leuk was. Ik (Eefke) vond het met name interessant dat ze zelfs een speciale klas hadden dat bijna geen tafels en stoelen maar vooral alternatieve zitplaatsen had. Ook vond ik het erg leuk om te zien hoe deze school handen en voeten gaf aan de normen en waarden van de klas. Deze school gebruikt het framework PBIS, wat staat voor Positive Behavior Interventions and Supports. Dit ken ik vanuit het Nederland ook en ook op Dordt heb ik hier les over gehad dus ik vond het erg leuk om te zien hoe dit framework in de school tot uiting kwam. Naast de public elementary school hebben we ook een christelijke High School bezocht. De christelijke High School staat niet in Sioux Center dus als christelijke kinderen klaar zijn met elementary school dan moeten ze naar Orange City voor de rest van hun schoolcarriere. Deze school deed mij automatisch denken aan High School Musical als ik kijk naar de tafels in de lunchroom, de vitrines en de kluisjes in de hal. Het enige verschil was dat mensen hier niet in zang en dans uitbarsten zodra ze pauze hebben. Net zoals op de christelijke elementary school, gebruikt ook de christelijke High School het framework Teaching for Transformation wat gericht is op het verweven van het christelijke geloof in alle onderdelen van de lessen. Dit vond ik (Eefke) ook erg interessant om te zien.

En dan eindigen we de blog met mijn (Hanneke) hoogtepuntje van de week. Eefke en ik hadden ons namelijk opgegeven voor de prisonministries. En vrijdagmiddag stapten we dan in het busje (van Dordt) naar de gevangenis. Eenmaal aangekomen bij de gevangenis in Sioux Falls werden we ingelicht over een vrouw, wat we konden verwachten en na een korte fouilleersessie ging de eerste deur open en zagen we de gevangenen eten. Ze hadden geen oranje pakken aan, maar wel echt gevangenispakken met inmates erop. We kregen een pieper voor noodsituaties, maar ons werd ook verteld door andere studenten dat je die niet nodig hebt. We liepen meteen door naar chapel, waar het praiseteam dat bestaat uit gevangen al begonnen waren met de muziek en na wat kletsen met de gevangen vroegen ze of wij ook tijdens de dienst een lied met hun wilde zingen. Daar zeiden we geen nee op. We hebben ontzettend genoten en het was een ontzettend bijzondere ervaring. Je leert deze mensen kennen op een superleuke manier en je vergeet werkelijk waar dat je in een gevangenis bent, want iedereen is er voor hetzelfde doel en dat is het aanbidden van  God. Fantastisch!!

1. B.H de Groot:
    27 oktober 2019
    Prachtig om jullie,s verhalen te lezen. Hart. Groeten uit Spakenburg.