First Lessons, Horrible voices and illegal swimming.

12 september 2019 - Sioux Center, Iowa, Verenigde Staten

Ola Ola hier zijn we weer met nieuwe avonturen vanuit The Middle of Nowhere met nu uw dagelijkse weer-update: regenachtig met hier een daar een tornado een uur van ons vandaan en nachtelijke onweersbuien. Daarnaast is het regelmatig benauwd warm en wordt de lucht geschilderd met de meest prachtige kleuren.

Ook al reizen we niet van de ene plek naar de andere plek, we maken alsnog van alles mee hier op de Campus. We stappen meerdere malen uit onze comfortzone en dat begint met groupvoice.

Groupvoice is namelijk één van de courses die we konden kiezen uit een lijst met ik weet niet hoeveel andere courses, maar Eefke en ik (Hanneke) kozen voor groupvoice met het idee dat dit een leuk koortje was. Lekker zingen met elkaar en verder niks geks. Nou ik kan jullie vertellen dat groupvoice niet een gezellig koortje is. Je staat met z'n vieren om een piano en je doet allemaal warming-up oefeningen die te genant zijn voor woorden. En nee je doet dit ook niet altijd met z'n vieren ze gaat iedereen persoonlijk bij langs. Dit resulteert in bijzondere kreten en meerdere lachsalvo's vanuit Eefke en mij. De andere twee zijn vrij serieus en wisten natuurlijk al lang wat ze van deze course konden verwachten. Toch oefenen Eefke en ik netjes zes uur in de week om onze stemmen enigszins te laten klinken bij de lessen.

Op vrijdag was het tijd voor de campus retreat. We stapten in een busje en reden door Nederlands landschap richting Lake Okiboji. Eindelijk zagen we weer water en na een duo sprong belanden we in zeewier met water. Na hotdogs en burgers  (hoe kan het ook anders) vertrokken we naar een boot. De boottrip tijdens zonsondergang was fantastisch en ook al waren we nog maar een paar uur weg van de campus, het voelde als vakantie. 's avond hebben we heerlijk gezongen bij het kampvuur en de zaterdag hebben we weer games gespeeld en hebben we de freshmen in het water getost.

Na het weekend moest er ook weer eten ingeslagen worden voor een nieuwe week. In het kader van het wegwerken van onze calorieen die we hadden opgedaan na het weekend, leek het ons verstandig om sportief te zijn en de fiets te pakken naar de Walmart. Ik (Eefke) vertrouwde volledig op de navigatieskills van Hanneke en daar gingen we. We namen een toeristische route en kwamen langs allerlei leuke huisjes en gingen heuvel op en heuvel af. Na een paar keer checken op Google Maps kwamen we toch eindelijk aan bij de Walmart. Aangezien niemand op de fiets naar de Walmart gaat, waren er uiteraard geen fietsenrekken waar we onze fietsen konden stallen. Dus besloten we onze fietsen aan elkaar vast te maken en aan een plantenstellage die buiten stond. Als ze onze fietsen mee wilde nemen, moesten ze ook de planten meenemen. Vervolgens gingen we minimalistisch inkopen doen en met volgepakte rugzakken vervolgden we onze terugweg die een stuk korter was dan de heenweg.

Na onze intensieve trip  besloten we even af te koelen in het zwembad. Dit wilden we al eerder doen maar toen belanden we geheel in badkleding tussen een groep zevenjarigen die daar voor zwemles waren. Een vrouw vertelde ons toen vriendelijk dat dit niet het moment was om vrij te zwemmen, oeps. Maar na onze Walmart trip konden we baantjes zwemmen van 5 tot 6 (volgens het bord). Exact om 5 uur liepen wij het zwembad in waar niemand achter de balie zat. Ik (Eefke) was er van overtuigd dat het vast wel prima was als we gewoon naar binnen liepen. We kleden ons om en doken het lege zwembad in waar we in alle rust aan onze baantjes begonnen. Het voelde wel een beetje vreemd aan aangezien er geen lifeguard was en inderdaad, ons gevoel klopte. Na twee baantjes gezwommen te hebben kwam er een oude fitgirl binnen (Wij zweren van nu af aan bij baantjes zwemmen) en zij vertelde ons dat het niet de bedoeling was dat wij om 5 uur al baantjes gingen trekken. Het baantjes trekken was namelijk pas vanaf half 6. Ik (Eefke) verwachtte dat we het zwembad uit moesten maar de vrouw legde vriendelijk uit wat we de volgende keer moesten doen en we mochten voor nu blijven zwemmen. We hebben dus mooi even heerlijk rustig twintig minuten illegaal gezwommen.

Tot slot nog een stukje over onze stage (de reden waarom we hier zijn). Afgelopen week zijn we echt van start gegaan. We hebben niet alleen maar gekeken, we hebben lessen gegeven. Ik (Hanneke) heb gewerkt met de kinderen over vormen. Ze hielpen Rabbit John met het herinneren van de vormen circle, square and triangle. Hij was het vergeten door een harde val en kon nu geen kunstwerken meer maken. We maakte deze vormen op de grond. Dus vier kinderen vormde een vierkant en drie kinderen vormden een driehoek. We hebben een brief gestuurd met de vormen en de namen. De les daarna stuurde Rabbit John zijn kunstwerk en hebben de kinderen een kunstwerk gemaakt in de stijl die Rabbit John ook gebruikt. De kunstwerken kunnen jullie zien op de foto's.

Ook ik (Eefke) mocht deze week wat meer doen. Het begon met het oefenen van spellingwoorden met de kinderen wat lastiger was dan ik dacht aangezien ik niet precies wist hoe de kinderen het aangeleerd hadden gekregen. Maar we kwamen er wel uit en ze kunnen de woorden nu een stuk beter schrijven. Daarnaast heb ik mijn eerste les gegeven over Nederland. We hebben het gehad over hoe klein Nederland wel niet is en waar het precies ligt. Dit sloot mooi aan bij het thema 'Map' waar de kinderen het al eerder over hadden gehad deze week. Vervolgens hebben we het gehad over de verschillen en de overeenkomsten in Nederland en de kinderen zaten boordevol vragen. Ik sloot de les af met een traktatie van stroopwafels en kleine Nederlandse vlaggetjes, want ik ben morgen (13 september) jarig. De kinderen vonden de les fantastisch en ik kijk nu al uit naar de volgende les.

Boattrip with international friends Art with shapes - class of Hanneke The Scientist corner - class of Hanneke  2nd grade - class of Eefke

1. Klaas Reinders:
    13 september 2019
    Hey, weer bijzonder grappig!! Geniet ban jullie verhalen!
    Enne Eefke, VAN HARTE met je 22ste verjaardag!
  2. B.H de Groot:
    13 september 2019
    Geniet van jullie prachtige belevenissen. Zie uit naar het volgende verhaal. Hartelijke groet van ons.
  3. Anna Marie:
    13 september 2019
    Wat weer gezellig om jullie verhalen te lezen. Blijf vooral spontane (illegal) things doen! 😉
    Eefke, 💖 birthday to you!! 🎁🌹🌻
    Heb je vanavond a big...bigger...biggest party?
    Groetjes!!
  4. Janet:
    13 september 2019
    Haha, dat zingen rond die piano, geweldig. Ik ziedat helemaal voor me. Jullie maken erg leuke dingen mee. Geniet ervan. Eefke van harte gefeliciteerd
  5. Chris:
    13 september 2019
    We verwachten als jullie nu wat geoefend hebben met groupvoice wel een video verslag hiervan hoor!!

Mooi dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Kan niet wachten op de volgende blog!
  6. Hester:
    13 september 2019
    Hoi hoi, wat een leuke verhalen allemaal. En die groupvoice klinkt heel spannend!!
    Veel plezier iedere dag weer!
  7. Vera en theo hakvoort:
    13 september 2019
    Geweldig, leuk dat jullie het naar je zin hebben. Heel leuk om jullie verhalen te lezen. Blijf jullie volgen. Veel plezier nog!!!😘😘 mis je wel