Surprise Party, Papers and Lessons

20 september 2019 - Sioux Center, Iowa, Verenigde Staten

Vrijdag de 13e is alweer een week geleden, maar dit was de dag dat Eefke jarig was. Ik (Hanneke) heb haar wakker gezongen met mijn ochtendstem die nu natuurlijk veel beter klinkt dan 3 weken geleden dankzij groupvoice (ehummm). Een lekker ontbijtje op bed en daarna door naar de lessen. Naast dit ontbijtje wilde Mirthe en ik een surpriseparty organiseren, maar dat was nog niet zo makkelijk. Vrijdags waren er allemaal activiteiten en als jullie Eefke nog niet zo goed kennen, kan ik jullie vertellen dat Eefke over alles enthousiast is. Ze wil naar elke activiteit en hier alles uit halen wat er in zit. Vrijdagavond had Eefke daarom vijf activiteiten tegelijkertijd (wat niet mogelijk is) dus moest ze een keus maken. Jullie kunnen het al raden, de surprise-party kon niet op vrijdag. Dit vroeg om wat flexibiliteit en werd het zaterdag.

Nu denken jullie misschien dat hebben ze even goed geregeld die Hanneke en Mirthe, maar nee hoor Eefke was het zat om haar zaterdagavonden op Dordt door te brengen. Ze wilde erop uit en ik (Hanneke) heb heel wat smoesjes moeten bedenken om Eefke toch op de campus te houden. Af en toe zag ik de frustratie op Eefkes gezicht, maar ik hield voet bij stuk.

Ja die supriseparty had ik (Eefke) absoluut niet aan zien komen maar ik vond het ontzettend lief en leuk dat ze het voor mij hadden georganiseerd. En ik maar denken dat we gewoon een spelletjesavond zouden gaan hebben met de Koreaanse studenten. Maar toen ik de deur open deed waren het iets meer dan alleen de Koreaanse studenten.. bijna alle internationale studenten zaten in de kamer en riepen suprise! en begonnen ze ook nog tot mijn grote ongemak, happy birthday te zingen. Al met al was het een ontzettend gezellige avond en hebben zowaar nog spelletjes gedaan. In de week na mijn verjaardag heb ik weer een normale week gehad waarin ik weer een Nederlandse les heb gegeven. Dit keer over de Nederlandse kunst en we hebben ons gefocust op Vincent van Gogh en zijn zelfportretten. De kinderen vonden het ontzettend leuk om te doen en ik vond het erg leuk om de kinderen zo bezig te zien. Daarnaast ben ik naar Sioux Falls geweest met een vriend waar ik naar de mall ben geweest. Dit is een ontzettend groot overdekt winkelcentrum waar je kan eten, je ogen kan laten checken, je massagestoelen kan uitproberen en je ook nog kan shoppen. Het was er zo groot dat ik er van overtuigd ben dat ik er, als ik er alleen rondloop, sowieso zal verdwalen en als ik naar de andere kant wil in een uurtje, ik een fiets nodig heb. Vervolgens heb ik ook nog een sundae gehad, en ik maar denken dat die net zo groot zijn als die we in Nederland hebben bij de MacDonalds, nou dat bleek niet het geval te zijn zoals je kunt zien op de foto onderaan. Wat ik ergens ook wel had kunnen verwachten aangezien alles hier 10 keer zo groot is, dus de sundae ijsjes zijn hier ook 10 keer zo groot maar wel ontzettend lekker. Het is maar goed dat ik ook regelmatig naar swingdance ga en zwem, want anders zullen ze me terug moeten rollen.

Birthday cake for Eefke!Eefke is teaching about the Dutch Art to 2nd grade.Kids from 2nd grade are making their self portraits!Big sundae!

Al een tijdje terug ben ik (Mirthe) naar het dorpje Hospers geweest. Hier ben ik heen gereden met de pick up van Tim en Jill en dat was de allereerste keer dat ik met de pick up heb gereden. De achternaam van mijn buren is namelijk Hospers, dus het leek mij leuk om een foto te maken met de naam van het dorp op een bord. Helaas was er nergens een bord te vinden. Daarom heb ik maar een foto gemaakt met de watertoren waar de naam op stond en een foto van het standbeeld waar het dorp naar is vernoemd. Het dorpje zelf was erg klein en volledig uitgestorven. Dus na een half uur had ik het hele dorp al gezien en ben ik maar weer terug gereden in de pick up.

Elke vrijdag is er een bakkerij open in Orange City van 12 tot 1 uur 's nachts. Deze is speciaal open voor studenten en hier kun je dan een donut halen voor 1 dollar. Samen ben ik (Mirthe) met mijn twee huisgenootjes ben ik dus om 12 uur 's nacht richting Orange City gereden voor donuts. Eenmaal aangekomen bij de bakkerij moesten we helemaal door de keuken naar achteren lopen waar twee grote karren stonden met twee soorten donuts. Hier kon je zoveel donuts pakken als je wil, als je dan naar voren liep moest je bij de kassa betalen. Ik had een gewone donut en een kaneel donut. Het waren alleen geen donuts zoals wij gewend zijn. Ze zijn namelijk langwerpig en er zit geen gat in het midden. Ze waren wel super lekker! Na de donuts zijn we nog even door het park gelopen, waar je dus molens en tulpen en klompen enzo kunt vinden.

HospersStandbeeld in HospersDonut runBrugge tot Oranjestad

Deze week was het voor mij (Mirthe) de eerste keer dat ik naar stage ging. Op dinsdag was ik er alleen 's ochtends en doen ze niet veel lessen. De kinderen hebben mij het schoolplein laten zien en ik heb deze week vooral kunnen observeren. Gekeken naar de verschillen tussen het Nederlandse en Amerikaanse onderwijs. Volgende week hoop ik met mijn Nederlandse lessen te beginnen.

En dan nu de reden waarom we een week niet meer hebben geschreven op onze blog. Het normale leven is ook in Amerika doorgedrongen en we zitten dagelijks achter onze laptop om papers te schrijven. Ik (hanneke) had nooit kunnen denken dat ik drie pagina's in het Engels zou kunnen schrijven. Van een 3 op de middelbare school naar een compliment van Eefke dat ze niet veel spellingsfouten kon ontdekken in mijn paper. Ik vind het helemaal mooi.

Daarnaast ben ik (Hanneke) begonnen met de lessen over Nederland. Ik ga met mijn negen leerlingen op pretend of vacation naar The Netherlands. Dat begon met het inpakken van de koffer. Ik had mooie doelen opgesteld, maar wat ze er vooral van geleerd hebben is dat ze in de koffer passen en dus illegaal kunnen reizen naar Nederland. Ik heb in elk geval heel veel lol met ze gehad en toen ik donderdag verder ging met mijn tweede les merkte ik dat het thema echt leefde. Ze vroegen naar de koffer en of we nu echt op vakantie zouden gaan naar The Netherlands. Gelukkig waren ze al snel weer tevreden met de pretend of bus tour. We zaten met z'n allen in de bus en we gingen op zoek naar verschillen en overeenkomsten tussen Amerika en Nederland. De koffer stond achterin de bus en daar gingen we. Langs Amsterdam, boerderijen, een school en we hoorden kinderen Nederlands praten. Het was wel wat veel voor ze, maar ze deden het supergoed. Nu op naar de volgende les. We gaan namelijk lekker aan de gang met verf, dus we zullen zien of ik mijn kleren schoon kan houden.

We gaan van Amerika naar Nederland vliegenbus tour door Nederland (Bus heeft een heel groot stuur)

1. B.H de Groot:
    21 september 2019
    Weer een mooi verhaal. Hartelijk bedankt. Wij gaan nu slapen.23.34 plaatselijke tijd. Een goede zondag toegewenst. Pakje en Oma.