Second birthday, dutch lessons and hutspot

30 september 2019 - Sioux Center, Iowa, Verenigde Staten

Een nieuwe week met nieuwe avonturen. Vorige week zaterdag ben ik (Hanneke) namelijk met Dannika naar Orange City gefietst. Google Maps gaf aan dat het 52 minuten fietsen was, maar dat is  dus voor de tour de france renners. Ik deed er anderhalf uur over en ik was zo rood als een tomaat. Je moest fietsen over de autoweg en auto's raasden met 80 km/uur langs ons heen en we moesten heuvel op en heuvel af. Dit was dan ook wel weer mijn work-out voor de komende drie weken.

Fietsen naar Orange City

Op maandag was het mijn (Mirthe) verjaardag. Mijn huisgenootje had al vroeg aangegeven dat ze met mij uiteten wou en gezellig wou gaan winkelen. Dit zouden we eerst op de zaterdag voor mijn verjaardag doen, maar we hebben het verplaatst naar de zondag, aangezien dan iedereen mee zou kunnen. Dus op zondag zijn we gezellig met z'n 3en en met mijn huisgenootjes naar Sioux Falls gereden, waar we eerst met zijn allen hebben gewinkeld en na die tijd hebben we bij een Italiaans restaurant (Spezia) gegeten. Het is in Amerika de gewoonte, dat als je jarig bent de rest voor je eten betaald, dus toen de rekening kwam kreeg ik geen boekje. De bediening vroeg of er iemand jarig was en zei dat ze een verjaardagstoetje voor mij zou ophalen. Dit bestond uit chocolade cake, ijs en een kaarsje. Op maandag was het dan eindelijk mijn echt verjaardag en werd ik 's ochtends door Hanneke en Eefke wakker gezongen met een heerlijk ontbijt op bed (die ik aan mijn bureau heb opgegeten, aangezien ik niet recht op kan zitten in mijn bed). 's Avond hebben we ook gezellig met z'n 3en gegeten.

Birthday dessertBirthday breakfast

En dinsdag was het dan alweer mijn (Hanneke) laatste les over Nederland. We hebben het gehad over een souvenir. We wilden namelijk wel een souvenir meenemen vanuit Nederland. We gingen Delfts Blauwe borden maken met blauwe verf en onze vingers. De kinderen waren heerlijk bezig met de verf en waren trots op hun bordje. Donderdag hebben we het dan echt afgesloten met een stukje stroopwafel en een Nederlands vlaggetje.

Nederlandse traktatieDelfts blauwe creatiesVingerverven

Dinsdag had ik (Eefke) ook weer een les gegeven over de Nederlandse cultuur. Dit keer behandelde ik een moeilijk woord voor de kinderen, architectuur. We hadden het over de Nederlandse grachtenbouw en de kinderen mochten een Nederlandse straat met grachtenbouw ontwerpen met verf. De kinderen waren ontzettend enthousiast en gefocust en ook mijn begeleider was ontzettend enthousiast.

WhatsApp Image 2019-09-29 at 7.25.15 PM WhatsApp Image 2019-09-29 at 7.25.15 PM

Vorige week ben ik (Mirthe) voor het eerst naar Bella Voce geweest. Dit is een koor met alleen maar meiden, waar je (gelukkig) geen auditie voor hoeft te doen. We zingen voornamelijk hymns en psalmen vier stemmig. Op 11 en 12 oktober hebben we een concert met het koor tijdens "Fall festival" en "Hymn festival". Op 11 oktober beginnen we om 19.00 uur (onze tijd) en op 12 oktober om 9.45 uur (onze tijd). Het is super leuk om mee t doen in het koor en als we aan het oefenen zijn klinkt het altijd super gaaf, vooral dat je daar deel van kan zijn en met ze mee kan zingen.

Ik (Eefke) volg al vanaf het begin soort theologielessen die gaan over hoe wij als christenen leven in een maatschappij dat niet automatisch meer christelijk is en waarin christenen zoekend zijn naar hoe ze christen kunnen zijn. De professor van deze lessen vindt het leuk om discussies te voeren en te praten over het boek dat we moeten lezen maar doet dat graag op een andere plek dan in het klaslokaal. En zo had ik ook afgelopen donderdag weer een les op een bijzonder plek, namelijk in the Fruited Plain. Vervolgens had ik die dag ook een interview met een worshipleader en zo was ik nogmaals in the Fruited Plain. De eigenaars van de Fruited Plain hebben ook een jaar in Nederland gewoond dus het was erg leuk om het met hun daar over te hebben.

Vrijdagavond hadden we een International Potluck waar alle internationale studenten en hun gastgezinnen eten mee brachten vanuit hun eigen land. Wij besloten om onze Nederlandse kookkunsten een kans te geven en dus maakten we hutspot. Alleen wel zonder de rookworst want die hebben ze hier niet. Uiteindelijk zag en rook het net zoals de originele hutspot, alleen mistte het wat smaak hier en daar. Er waren ook Nederlandse dames die boerenkool hadden gemaakt, dus we waren niet de enige die een Nederlands gerecht hadden gemaakt. Het verbaasde mij (Eefke) hoe dicht de smaak van deze boerenkool bij de boerenkool uit Nederland lag! Naast de hutspot en boerenkool waren er nog veel meer andere gerechten. Ik (Eefke) vond het erg leuk en lekker om al die verschillende dingen te proeven!

Hutspot

Vrijdag was het mijn (Hanneke) beurt voor de donutrun. Ik reed er met mijn huisgenootje naar toe en we wachtte netjes tot 00.00 totdat we de bastille bestormden. Zo voelde het in elk geval. Iedereen verzamelde zich voor de bakkerij en toen de deuren opengingen wurmden we ons door de deur. In drie minuten tijd haalden de eigenaren 40 dollar binnen op z'n minst.

Op vrijdag avond was er ook een bonfire. Achter Southview appartementen zit een vuur put waar ze dus af en toe een kampvuur houden. Tijdens het kampvuur kun je marshmellows roosteren en smores maken. Smores maak je door een koekje te pakken, hier boven op de marshmellow te doen en dan een stukje chocola er boven op. Samen met mijn huisgenootje ben ik (Mirthe) hier naar toe geweest. Het was super gezellig, want er waren meerdere mensen daar. We zijn niet lang gebleven, want mijn huisgenootje had last van astma.

Bonfire

In het weekend was er een evenement met de naam Art in de prairie. Mijn (Hanneke) nieuwsgierigheid was meteen gewekt en samen met Christianna ben ik gaan kijken wat het was. We liepen door de prachtige prairie en op een gegeven moment begon onze gids blaadjes te plukken en zei die dat we die konden proeven. Ze smaakten naar munt en drop en nadat ik zaadjes had geroken met een heerlijke geur voelde ik mij helemaal een met moeder aarde. De face-painting maakte dit dan ook helemaal af en de speurtocht voor de kids heb ik ook nog eens met een goed afgesloten. Mijn dag kon niet meer stuk.

In het weekend ben ik (Eefke) naar de voetbalwedstrijd geweest van mijn huisgenootje. Ja je leest het goed, voetbalwedstrijd en niet footballwedstrijd. Daar heb ik de opa en oma ontmoet van mijn huisgenootje en de opa kon zowaar een paar Nederlandse woorden wat hij natuurlijk graag even wilde laten horen. Inmiddels kijk ik er niet meer van op als mensen dat doen aangezien iedereen ongeveer hier denkt dat ze 100% Nederlands zijn vanwege de Nederlandse achtergrond. Maar ik vind het wel leuk als mensen blijven proberen Nederlands te spreken haha.

Ook ben ik (Eefke) samen met mijn huisgenootjes en Hanneke en Christianna naar een concert geweest in de BJ Haan auditorium. Het was een concert waarbij the Concert Choir dat uit studenten van Dordt bestaat, samen zong met een koor genaamd Sounding Light. Voor Hanneke en mij was het bizar om te ontdekken dat je met je lichaam bepaalde tonen kan maken die je niet voor mogelijk hield. Of wij ook zo zullen klinken na de groupsvoice lessen, dat zullen we nog maar zien. Het was in ieder geval erg mooi om mee te maken!

WhatsApp Image 2019-09-29 at 7.31.07 PM

1. B.H de Groot:
    30 september 2019
    Met veel belangstelling gelezen, mooi. Hartelijke groet van Sweelinckstraat 3
  2. Anna Marie:
    30 september 2019
    Tjongejongejonge...wat beleven jullie ongelooflijk veel.
    Geweldig om jullie ENTHOUSIASTE en HUMORISTISCHE verhalen te lezen en zo met jullie kunnen meeleven en mee genieten. Go on girls!
  3. Vera en theo hakvoort:
    7 oktober 2019
    Heel leuk om dit allemaal te lezen, en ook fijn dat jullie het met z’n allen zo leuk hebben. Geniet er nog lekker van. Groetjes